تفاوت جرم کیفری و حقوقی در چیست؟


اشخاص برای این که بتوانند اقدام به طرح شکایت و درخواست رسیدگی به موضوع پرونده را از مرجع قضایی مطالبه کنند، نیاز دارند تا از حقوقی یا کیفری بودن موضوع پرونده آگاهی پیدا کنند. چرا که شما می‌بایست برای طرح شکایت حقوقی به دادگستری و برای طرح شکایت کیفری به دادسرا مراجعه کنید. در این مقاله از مجله حقوقی به موضوع تفاوت جرم کیفری و حقوقی میپردازیم.

از آنجایی که به طور معمول مشاورین حقوقی و وکلای پایه یک دادگستری از تخصص خاصی در حوزه‌های مختلف برخوردارند لذا شما وقتی نسبت به موضوع پرونده آگاهی پیدا می‌کنید و حوزه آن را در مورد حقوقی یا کیفری بودن برایتان مشخص می‌شود قاعدتاً مراجعه به وکیل برای پرونده حقوقی، به وکیل متخصص در پرونده‌های حقوقی و در پرونده‌های کیفری، به وکیل متخصص در پرونده‌های کیفری، می‌تواند حائز اهمیت باشد. چرا که افرادی که در حوزه و موضوع پرونده شما دارای تخصص هستند می‌توانند به مراتب در نتیجه گیری و پیشبرد امور حقوقی شما اثرگذار باشند.

همچنین شما وقتی نسبت به حقوقی یا کیفری بودن موضوع پرونده آگاهی پیدا می‌کنید، می‌تواند در ادامه با روند رسیدگی و پروسه آن آشنا شوید. چرا که رسیدگی به پرونده حقوقی با ثبت دادخواست و تعیین شعبه و جلسه دادرسی در یک نگاه کلی قرار میگیرد، اما رسیدگی به پرونده کیفری با طرح شکایت در دادسرا و تحقیقات مقدماتی در کلانتری و رسیدگی اولی در دادیاری و بازپرسی انجام و سپس با صدور قرار به دادگاه ارجاع می‌شود تا قاضی دادگاه نسبت به صدور رای و حکم اقدام نماید.

چطور باید تشخیص بدیم که شکایت کیفری کنیم یا حقوقی؟

یا اینکه برای طرح دعوای حقوقی چه نوع شکایتی بهتر است؟ شکایت کیفری شکایت حقوقی؟!

با توجه به اینکه اغلب اشخاص نسبت به دسته بندی‌های حقوقی و کیفری آشنایی کافی ندارند و همچنین عدم آگاهی از قوانین مرتبط با موضوعات حقوقی و کیفری می‌تواند این امر را برای تشخیص شکایت کیفری از حقوقی برای افراد و اشخاص سخت کند. لذا توصیه می‌شود برای آگاهی از آن ابتدا به مشاور حقوقی و یا وکیل مراجعه نمایید در این موارد افراد با ناآگاهی و با اعتماد به افراد ناآگاه که در برخی موارد از کارمند‌های دادگستری بودند موجب اتلاف زمان و از همان ابتدا صرف هزینه‌های بالا و اصطحکاکات روحی روانی برای اشخاص شده است.

اما در مورد تفاوت جرم کیفری و حقوقی و اینکه چه نوع شکایتی (کیفری یا حقوقی) بهتر است؟ باید گفت شما برای اینکه بتوانید به نتیجه بهتری دست پیدا کنید، هر مسئله و موضوع حقوقی را در حوزه و مرجع تخصصی خود باید طرح دعوا کرد و چنانچه موضوع حقوقی شما از دو جنبه قابلیت پیگیری را داشت با توجه به اهمیت موضوع و راهکار‌های قانونی و مشاوره با وکیل یا مشاور حقوقی که بتواند تمام جوانب حقوقی شما را استیفا کند، می‌بایست به کار گرفته شود و به طور قاطع نمی‌توان گفت که شکایت کیفری بهتر از شکایت حقوقی است و یا بلعکس.
به طور کلی می‌توان یکسری مواردی را در نظر گرفت که در صورتی که افراد به مشاورحقوقی و وکیل دسترسی نداشتند با توجه به این موارد بتواند تصمیم بهتری و مسیر درستی را در رابطه با موضوع و پرونده خود طی کنند.

چطور تشخیص دهیم یک پرونده حقوقی است؟

جرم حقوقی

پرونده‌های حقوقی معمولاً ناشی از تعهدات و قرارداد‌ها است. یعنی شما در یک پرونده حقوقی به دنبال انجام تعهدات مالی و غیرمالی و یا انجام عملی در مورد توافقی که داشته‌اید را از طرف مقابل درخواست می‌کنید. به طور مثال: در امور خانواده می‌شود به پرونده‌های طلاق، مهریه، حضانت، نفقه، تمکین، استرداد جهیزیه، اثبات زوجیت اشاره کرد. یا در امور ملکی درخواست الزام به تنظیم سند رسمی، اثبات مالکیت ابطال و یا فسخ مبایعه نامه، مطالبه سرقفلی و گرفتن حق کسب و پیشه، الزام به فک رهن و صنعت‌های ضمانتی و همچنین موضوعات مربوط به ارث، وصیت، بیع (خرید و فروش)، مطالبه طلب را میتوان از جمله موضوعات حقوقی به شمار آورد.نکته: در پرونده حقوقی برای شخص متخلف مجازات تعیین نشده و جرمی را مرتکب نشده و تنها از دادگاه می‌توان الزام به انجام تعهدات‌ای که داشته است را مطالبه کرد. البته اگر چه در صورت عدم انجام و ایفای تعهدات بر اساس قانون اجرای محکومیت‌های مالی به حبس محکوم می‌شود، اما آنچه که مسلم است نباید این موضوع را به اصل و ماهیت پرونده ارتباط داد چرا که با انجام و ایفای تعهدات امکان ادامه داشتن حبس شخص وجود نخواهد داشت.

چطور تشخیص دهیم یک پرونده کیفری است؟

جرائم کیفری

موضوع پرونده‌های کیفری یک عمل مجرمانه است. یعنی عملی را که قانون جرم دانسته از شخص سر زده. شخصی عملی را انجام داده که در قانون جرم شناخته می‌شود و برای آن مجازات تعیین شده است و در نتیجه رسیدگی به پرونده کیفری برای شخص مجازات تعیین می‌شود. پرونده‌های کیفری گاهی اوقات ناشی از تخلفاتی است که در رابطه با موضوعات حقوقی اتفاق افتاده از جمله جرم ترک انفاق که شما وقتی شخص از پرداخت نفقه خودداری می‌کند می‌توانید به جرم ترک انفاق از او شکایت کیفری کنید.

همچنین فروش مال غیر که هرگاه شخص بدون اجازه و اطلاع شخص مالک اقدام به فروش اموال او کند مالک می‌تواند بر علیه او اقدام به طرح شکایت کیفری مبنی بر فروش مال غیر نماید. اما به طور کلی از موضوعاتی که در حوزه شکایت کیفری قرار می‌گیرد می‌توان به پرونده هایی چون کلاهبرداری، خیانت در امانت، سرقت، ایجاد مزاحمت، جرایم رایانه‌ای، ضرب و جرح، رابطه نامشروع، تجاوز به عنف، جعل، چک بی محل، قتل، توهین و افترا، تهدید و هر آنچه که در قانون جرم شناخته شده و برای آن مجازات تعیین شده، اشاره کرد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

مجله حقوقی

حقوقیکیفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی