توقف دستور فروش ملک مشاع

توقف دستور فروش ملک مشاع

دارایی مشاع به مال قابل انتقال و غیرقابل انتقالی می گویند که دارای دو مالک یا بیشتر است . و همه مالک های آن نسبت به همه اجزا در آن سهم خواهند داشت.(شما در این مقاله با توقف دستور فروش ملک مشاع آشنا میشوید.)

شریک مال مشاعی شدن به این صورت ها اتفاق می افتد :

۱- با اراده خود فرد و طرف ها و با قرارداد بین طرفین. مثل فروش ملک مشاع.

۲- به صورت ناخواسته مانند به ارث رسیدن یک دارایی به فرزندان.

در این دارایی ها برای این که قادر به فروش باشیم ؛  این کار باید با رضایت کل مالک ها صورت گیرد. که اگر مال قابلیت تقسیم شدن داشت؛ بین افراد شریک ، تقسیم شده و به راحتی فروش رود.

در بعضی موارد ممکن است؛ که مال قابل افراز نباشد . یا همه شرکا رضایت برای فروش دارایی نداشته باشند . در این مواقع مشکلاتی ایجاد می شود که از جمله آن می توان به دستور فروش ملک مشاع ویا جلوگیری از دستورآن اشاره نمود.

از همین رو این مقاله را برای شمایی که می خواهید از مقوله جلوگیری دستور فروش ملک مشاع اطلاعاتی داشته باشید؛ آماده کرده ایم. چنانچه شما هم در گیر چنین مسئله ای هستید؛ خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم.توقف دستور فروش ملک مشاع

نحوه فروش دارایی مشاع

بنابرقانون باید همه شریک ها و مالکین برای تصاحب دارایی مشاع اجازه داده باشند . از همین رو داد و ستد این دارایی قبل از گرفتن رضایت مالک ها و قسمت کردن آن یک معامله غیر نافذ به شمار می آید.

به همین دلیل اگر مال خود را به صورت جدا به فروش برسانید ؛  باید درخواست قسمت نمودن مال را به مراجع ذیل ربط تقدیم نمایید.

برای فروش مال مشاع در مرحله اول درخواست افراز و تقسیم دارایی توسط همه مالک ها را به اداره ثبت می دهیم . اگر دارایی قابل قسمت و افراز نباشد؛ گواهی عدم افراز توسط اداره ثبت صادر می گردد. به عنوان مثال برای اموالی که قابل قسمت کردن نیستند؛ مانند اتومبیل فقط می توان فروش آن را انجام داد.

فرد درخواست دهنده بعد از صدور گواهی فروش مال مشاع، به دادگاه رجوع می کند؛ تا بعد از فروش دارایی، عایدی حاصل از به فروش رفتن دارایی، بین طرفین قسمت شود.

شما میتوانید در مورد ارکان دعاوی خلع ید بیشتر بدانید.توقف دستور فروش ملک مشاع

دستگاه رسیدگی به دستور فروش دارایی مشاع

اگر تقاضادهنده(گان) درخواست فروش دارایی غیرقابل انتقال دهند؛ باید به دادگاه محل آن دارایی رجوع کنند.

بعد از انجام رسیدگی و صادر شدن دستور فروش، کارشناس دادگستری آن دارایی را ارزش گذاری می کند . و با رضایت مالکین به ارزش گذاشته شده آگهی دارایی منتشر می شود. و در آخر در مزایده هر کس که دارایی را با ارزش بیشتری خریداری نماید؛ فروش به او انجام خواهد شد. عایدی حاصله از فروش نیز بین مالک های ملک مشاع قسمت می شود.

جلوگیری از دستور فروش دارایی مشاع و درخواست لغو نمودن دستور فروش

جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع در این شرایط قابل انجام شدن است:

۱- شخص سومی به این دستور اعتراض دارد.

۲- تشریفات قانونی اجرا نشده باشد.

۳- مزایده و فروش دارایی صورت نگرفته باشد.

برای جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع باید تقاضا دهنده حتما دادخواست و دیگر ادله ها و مدرک های خود را در دفتر خدمات قضایی ارائه کند؛ تا جهت رسیدگی به مرجع مربوطه جهت انجام رسیدگی ارجاع شود.توقف دستور فروش ملک مشاع

توقف دستور فروش ساختمان مشاع

در کل چون فروش و قسمت نمون دارایی ، به دلیل وجود چند ذی نفع، ممکن است با اشکالاتی مانند پیچیده شدن روند بررسی پرونده نیز روبه رو شوید.

به همین دلیل افرادی که با این موضوعات مثل توقف دستور فروش ملک مشاع ویا فروش آن مواجه اند؛ باید حتما با یک وکیل خبره در این حوزه همکاری داشته باشند. تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو ازاین دعاوی بهره ببرند.

آیا دستور فروش دارایی قطعی است یا قابل اعتراض است؟

در این زمینه این نکته را باید خاطر نشان کنیم؛ دستور قاضی مانند رای یا حکم نیست که بتوان به آن اعتراضی داد و حتما باید اجرا گردد.

زیرا در ساختار قضایی جمهوری اسلامی ایران بنا به قوانین مدنی و آیین نامه های آن اعتراض به دستور قاضی ممکن نیست.

وکیل جلوگیری از دستور فروش ملک مشاع

ما در کنار شما هستیم تا بتوانید را در دادگاه و در مقابل دیگر شرکا با کمترین دردسر و هزینه ممکن، از حقوق خود دفاع نمایید. ما به شما در این زمینه اطمینان خواهیم داد که هیچ کس حقی از شما ضایع نخواهد کرد .

 

دوستان عزیز ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. لطفا نظرها و پیشنهادات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید . امتیاز خود را به این مقاله ثبت نمایید ؛ تا بتوانیم به شما بهتر یاری برسانیم.

شما میتوانید ما را در اینجا دنبال کنید.

منبع: صفحات وب

مجله حقوقی

الزام به تنظیم سندتوقف دستور فروش ملک مشاعدارایی مشاعدعاوی ملکیشریک داراییفک رهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی