آیا ملک مشاع را میتوان توقیف کرد؟

آیا ملک مشاع را میتوان توقیف کرد؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که به تازگی به یک مشکل حقوقی در رابطه با ملک و املاک مشاع خود برخوردکرده اید و به دنبال یکوکیل متخصص ملکیمیگردید تا بتوانید در رابطه با مسئله ملکی خود از او مشاوره و کمک بگیرید و پرونده خود را به او واگذار کنید و یا صرفا قصد دارید تا اطلاعاتی را در حیطه های ملک و املاک کسب کنید. ما در ادامه قصد داریم تا در رابطه با ملک مشاع و به طور ویژه این که آیا میتوان ملک مشاع را توقیف کرد؟ توضیحاتی را برایتان بدهیم پسس در ادامه با ما همراه باشید.

آیا ملک مشاع را میتوان توقیف کرد؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی تخصصی و با توجه به قوانینی که در این رابطه تا به امروز به ثبت رسیده اند توضیحاتی را بدهیم باید بگوییم که با توجه به ماده ۱۲۶ از قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی که نحوه توقیف در اجرای قرار تأمین خواسته را به مقررات قانون اجرای احکام مدنی احاله کرده و لحاظ ماده ۱۲۱ همان قانون که مال مورد توقیف ممکن است منقول و غیرمنقول باشد و اطلاق ماده ۱۲۲ و عمومیت عین معین اعم از مفروز و مشاعی و لحاظ مواد ۱۳۷ و ۱۴۰ قانون اجرای احکام مدنی و نظریه شماره ۵۹/۷ مورخ ۷/۱/۱۳۶۲ اداره حقوقی وزارت دادگستری توقیف مال مشاعی فاقد اشکال قانونی است. نظریه شماره ۵۹/۷ مورخ ۷/۱/۱۳۶۲: طبق ملاک مواد ۱۳۷ و ۱۴۰ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ توقیف و مزایده اموال منقول مشاع مشکلی ندارد و به‌ منظور حفظ حقوق خریدار و شریک‌المال، اجرا مکلف است موضوع مشاع بودن مال مورد مزایده و میزان سهم محکوم‌ علیه را که به طرفین خواهد رسید به‌ عنوان مشخصات مال در آگهی فروش تصریح نماید. در ادامه در این رابطه به صورت جزئی تر و در شرایط خاص توضیحای را خواهیم داد.

اگر ملک در رهن بانک باشد تکلیف توقیف ملک مشاع چیست؟

  • عقد رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به طلبکار می دهد.
  • در عقد رهن قبض شرط صحت است. بدین معنا که مال مورد رهن باید در اختیار مرتهن یا همان وثیقه گیر (طلبکار) قرار گیرد تا عقد رهن واقع گردد و صرف توافق راهن یا همان رهن دهنده با مرتهن برای انعقاد عقد کفایت نمیکند.
  • قبض مال مرهونه باید با اجازه ی راهن باشد.
  • طرفین عقد رهن می توانند با یکدیگر توافق نمایند که مال مورد رهن در اختیار شخص ثالث ثرار گیرد. در این صورت شخص ثالث امین و نماینده ی هر دو طرف می باشد.
  • همچنین مرتهن می تواند به راهن وکالت دهد که مال مورد رهن نزد خود راهن باشد. در این شرایط راهن وکیل مرتهن گردیده و همچنان امین مال مرهونه می باشد.
  • عقد رهن نسبت به راهن لازم و نسبت به مرتهن جایز است. عقد لازم عقدی است که هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را بدون اجازه ی قانونی یا توافق یکدیگر برهم بزنند.
  • همچنین در عقود لازم فوت، جنون یا سفه (حالت بین جنون و سلامت کامل ذهنی) هیچ یک از طرفین تاثیری در عقد نخواهد داشت.
  • در مقابل عقد لازم، عقد جایز قرار دارد. عقد جایز عقدی است هر یک از طرفین هر زمان که بخواهند می توانند عقد را برهم بزنند و فوت و جنون و سفه هریک از آن ها موجب منحل شدن عقد می گردد.
  • با این توضیحات و اشاره مجدد به اینکه عقد رهن نسبت به وثیقه گذار لازم و نسبت به وثیقه گیر جایز است، مشخص می گردد که این عقد با اراده ی وثیقه گذار از بین نرفته و فوت، جنون و سفه وثیقه گذار تاثیری در عقد ندارد و موضوع حسب مورد به ورثه، ولی یا قیم وثیقه گذار منتقل می گردد. در مقابل، هر زمان که وثیقه گیر اراده کند می توان مال را از رهن خارج نمود.
  • عقد رهن عقدی تجزیه ناپذیر است، بدین معنا که تا تمام طلب پرداخت نشود، وثيقه آزاد نمی شود.
  • ماده 783 قانون مدنی در این باره بیان می دارد اگر راهن مقداری از دین را ادا کند حق ندارد مقداری از رهن را مطالبه نمایند و مرتهن میتواند تمام آن را تا تادیه کامل دین نگه دارد‌ مگر اینکه بین راهن و مرتهن ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

اگر ملک در رهن بانک باشد تکلیف چیست؟

در رابطه با اموالی که مالک خاصی ندارند تکلیف چیست؟

شاید برایتان ابهامی پیش آمده اموالی که مالک خاصی ندارند در واقع چه نوع اموالی هستند؟ و حکم توقیف ملک مشاع در راطه با آنها چیست؟ باید بگوییم که اموالی که مالک خاصی ندارند از نظر قانون مدنی مالی هستند که سابقه مالکیت دارد. اما در زمان معینی مالک آن شناخته نمی‌شود و با امعان‌ نظر در نصوص مختلف قانونی به‌ طورکلی میتوان در این مقام مجهول‌المالک را به هر مال بلاصاحبی اطلاق کرد. در ماده ۲۸ قانون مدنی، قانون راجع به اموال بلاصاحب مصوب ۱۳۱۳ و در مقررات گمرکی مجهول‌المالک به همین مفهوم آمده است. اما از نظر مقررات ثبتی مجهول‌المالک به املاکی اطلاق می‌شود که به ثبت عمومی گذاشته شده و طبق ماده ۱۱ قانون ثبت ۱۳۱۰ نسبت به آنها تقاضای ثبت نشده که باید در آگهی نوبتی به‌عنوان مجهول‌المالک اعلام شود. مواد ۱۲ و ۱۳۹ قانون ثبت نیز به این موضوع پرداخته‌اند.

اگر برای پرونده خود به دنبال یک وکیل مکی در تهران هستید با ما در تماس باشید.

 

مجله حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی